ADEM & KOUDE TRAINING

Ademhaling

Je manier van ademhalen heeft een verscheidenheid aan effecten op zowel je lichaam als je geest. Ga maar eens snel achter elkaar ademhalen en je wordt direct gewaar wat er gebeurt in je lichaam (hartslag gaat omhoog) en je geest (onrust in je hoofd). De effecten van het trainen van een juiste ademhaling wordt nogal eens onderschat, zeker als je kijkt naar de grote hoeveelheid mensen die (onbewust) chronisch te veel ademhalen (hyperventileren).

Kou

Kou heeft verschillende positieve effecten op je lichaam. Het versterkt onder andere je immuunsysteem, het stimuleert je bloedcirculatie, verbetert je temperatuurregulatie en beïnvloedt je hormoonhuishouding. De effecten zijn echter niet alleen fysiek maar ook mentaal. Het verhoogt je mentale weerbaarheid en helpt stress te verminderen.

Immuunsysteem

De temperatuurwisseling tijdens de koudetraining versterkt het immuunsysteem en verhoogt vervolgens de weerstand. Wetenschappelijk onderzoek [1] laat zien dat onder andere het aantal witte bloedcellen in je lichaam omhoog gaat. En dat wanneer men langer aan koudetraining doet, je minder last hebt van infecties.

Stress

Naast dat koudetraining zorgt voor afgifte van de “gelukshormonen” endorfine en noradrenaline, helpt koudetraining ook om stress in je lijf beter te herkennen en het leert je hoe je er beter mee om kan gaan. Verder geeft blootstelling aan kou een oppepper, het activeert je lijf en geest en maakt je alerter.

Unieke ervaring

Wil je zelf een keer kennismaken met koudetraining en verschillende ademhalingstechnieken? Meld je dan aan voor onze 2-uur durende workshop.

Heb je interesse om er dieper in te duiken en te ervaren wat adem- en koudetraining op langere termijn voor jou kan betekenen? Schrijf je dan in voor de 5-weekse koudetraining.

Voor hen die de adem- en koudetraining gevolgd hebben, bieden we de mogelijkheid om middels een rittenkaart gebruik te blijven maken van onze koude baden.