Leven met aandacht

Mindfulness gaat over het vermogen om aanwezig te zijn in het hier en nu. Het wordt ook wel aandachttraining genoemd.

Door je gedachten en gevoelens gewaar te worden, kan je bewuster kiezen hoe je ermee om wilt gaan. Mindfulness zorgt ervoor dat je bewust reageert in plaats van op de automatische piloot. Dit helpt om bepaalde denk- en gedragspatronen te doorbreken. Door dit proces te trainen ga je intenser en bewuster leven en kun je makkelijker ontspannen en beter je grenzen bewaken.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijken de volgende effecten van mindfulness:

  • Verminderde ervaring van stress, onrust en piekeren.
  • Beter om kunnen gaan met stressvolle situaties
  • Verbeterde concentratie en geheugen
  • Verhoogd gevoel van zelfbewustzijn en zelfvertrouwen

Wil je kennismaken met mindfulness(meditatie), meld je dan eens aan voor de inloop mindfulness meditatie op maandag van 20 – 20.45 uur.

MBCT

Mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme. In 1979 heeft de Amerikaan Jon Kabat-Zinn als eerste een acht weken durende training ontwikkeld: Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR). In de geestelijke gezondheidszorg werd later MBCT bekend: Mindfulness Based Cognitieve Therapie. MBCT combineert elementen van meditatietechnieken met aspecten uit de cognitieve therapie. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat MBCT een effectieve behandelmethode is voor mensen met terugkerende depressies.

Bij cognitieve therapie is het doel negatieve gedachten om te zetten in evenwichtigere gedachten. In de MBCT training leer je negatieve gedachten of gevoelens te accepteren zoals ze zijn, in plaats van deze ervaringen te vermijden of onderdrukken. Je leert de aandacht anders te richten, zodat negatieve gedachten niet gaan overheersen.

Wil je deelnemen aan een 8-weekse mindfulness training (MBCT). Neem dan even contact met ons op voor de mogelijkheden.

MINDFULNESS – naslag:

OEFENINGEN – geluidsfragmenten: